یكدیگر را مسخره نكنید (اگر دین دارید)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶
خانه » آخرين اخبار » مذاکره با پیمانکار چینی برای ساخت راه آهن بوشهر
مذاکره با پیمانکار چینی برای ساخت راه آهن بوشهر

مذاکره با پیمانکار چینی برای ساخت راه آهن بوشهر


فاینانس پروژه راه‌آهن بوشهر در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و وزارت راه در حال مذاکره با پیمانکار چینی است؛ و در راستای افزایش پس‌کرانه بندر بوشهر الحاق جزیره نگین به این بندر عملیاتی می‌شود و این موارد زمینه دست‌یابی بندر به ظرفیت ۳۰ میلیون تن در افق چشم‌انداز را فراهم می‌کند.


بندر بوشهر به لحاظ تاریخی، از نظر پوشش جمعیتی، دسترسی به آب‌های آزاد، دسترسی به کشورهای اطراف و امنیت بالا یکی از بنادر مهم کشور است، ظرفیت کنونی بندر بوشهر که ۱۵ پست اسکله دارد، تخلیه و بارگیری ۷ میلیون تن کالا در سال است.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرفیت بندر بوشهر و تخلیه و بارگیری کالا در افق بلندمدت باید به ۳۰ میلیون تن و در افق میان‌مدت باید به ۱۵ میلیون تن برسد.

یکی از مهمترین پس‌کرانه‌های بندر بوشهر جزیره نگین است که هم اکنون عملیات‌ زیرساخت‌های بندری در این جزیره آغاز شده است و جزیره نگین به بندر بوشهر ملحق می‌شود.

جزیره نگین مهمترین پس‌کرانه برای تخلیه و بارگیری کانتینر است که این مهم با مشارکت بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های بندری در حال اجرا است.

فضای کم این بندر و محاصره بندر به سبب توسعه امکانات شهری یکی از عوامل مهم توسعه نیافتگی و محرومیت بندر بوشهر است، به همین منظور مهم‌ترین پروژه‌ای که مدیریت استان و دولت یازدهم برای این استان دنبال می‌کنند، الحاق جزیره نگین به بندر بوشهر است، تا مشکل پس کرانه و فضای محدود بندر بوشهر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رونق بندر را برطرف کنند.

در حال حاضر با توجه به محدودیت فضای بندر بوشهر و عدم امکان توسعه و گسترش فیزیکی آن به دلیل واقع شدن در مجاورت شهر، تنها فرصت توسعه و سرمایه‌گذاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بر اساس افق توسعه ۱۴۰۴، مجتمع بندری نگین (طرح توسعه بندر بوشهر) است.

این مجتمع بندری با مساحتی معادل ۴۰ هکتار و امکان توسعه تا ۴۴۰ هکتار دارای مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندری است و به دلیل قرارگرفتن در مسیر کشتیرانی و مجاورت با مناطق صنعتی، از لحاظ اقتصادی برای بندر بوشهر از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجتمع بندر نگین به جهت توسعه بندر بوشهر در حال احداث است که بر اساس آن گمرک بندر بوشهر به این مکان انتقال پیدا می‌کند، ایجاد ظرفیت‌های لازم بندری در جزیره نگین به عنوان پسکرانه بندر بوشهر بخش خصوصی در ساخت پایانه بندری در این جزیره ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

قرار بر این است که در جزیره نگین در فاز اول ۲ اسکله کانتینری با همکاری بخش خصوصی ساخته ‌‌شود که میزان تخلیه و بارگیری را از ۲۳۰ هزار TEU فعلی به ۱٫۵ میلیون TEU کانتینر در سال افزایش ‌دهد، طبق برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی‌ و استانداری بوشهر تا پیش از پایان سال جاری عملیات اجرایی توسعه این بندر در قالب طرح جامع آغاز خواهد شد البته در حال حاضر بهره‌برداری موقت محوطه‌ای به عنوان انبار رو باز برای نگهداری کانتینری در جزیره نگین در حال آماده‌سازی و بهره‌برداری است.

* لزوم اتصال بندر بوشهر به خط‌آهن سراسری یکی از مشکلات استان و بندر بوشهر، متصل نبودن بوشهر به راه‌آهن سراسری کشور است که این عدم دسترسی به شبکه ریلی، استان بوشهر را از جایگاه اصلی خود در عرصه دریانوردی دور نگه داشته است.

احداث راه‌آهن بوشهر – شیراز یکی الزامات مهم برای خروج بندر بوشهر و رسیدن به وضع مطلوب است، با احداث راه‌آهن و ایجاد دالان جنوب به شمال، بندر بوشهر ‌کمترین فاصله را نسبت به سایر بنادر به مرکز کشور خواهد داشت که این امر موجب رونق بیش از پیش بندر بوشهر و ایجاد اشتغال فراوانی خواهد شد.

اتصال بندر بوشهر به راه‌آهن سراسری می‌تواند کمک بسیار موثری به توسعه استان بوشهر کند و در رونق تجارت، بازرگانی، کشاورزی صنایع اشتغال و حمل و نقل استان بسیار راه‌گشا است.

فاینانس پروژه راه‌آهن بوشهر در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و وزارت راه در این زمینه در حال مذاکره با پیمانکار چینی است که با توجه به اهتمام دولت به‌نظر می‌رسد به زودی و در کوتاه مدت پروژه ساخت راه‌آهن بوشهر که به علت کمبود اعتبار ‌به کندی پیش می‌رفت با شتاب بیشتری به پایان برسد.

بنابراین گزارش همچنین درچهار خطه شدن محور بوشهر – شیراز مصوب و مقرر شد عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

[information]خبرگزاری فارس[/information] ‌

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز