اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خانه » آخرين اخبار » یزله یا هیامظلوم ؟؟؟!
یزله یا هیامظلوم ؟؟؟!

یزله یا هیامظلوم ؟؟؟!

یزله یا هیامظلوم ؟؟؟!

 

 

” احسان کدخدایی”

چندی است عزاداری ناب بوشهر مورد هجمه برخی افراد کوته بین قرار گرفته که از روی ناآگاهی یا از روی غرض سعی دارند این سبک عزاداری را به چالش بکشند تا شاید بتوانند این عزاداری ریشه دار و از هر حیث غنی را کوچک جلوه دهند و حقیر کنند در این مقاله برآن شدم تا گوشه ای از شبهاتی را که افراد مذکور مورد اتهام قرار می دهند را شرح دهم گرچه می دانم هیچگاه کسانی که از روی شرارت هدفی را دنبال می کنند به هیچ وجه با شنیدن سخن حق از مواضع خود دست برنمی دارند بلکه این بار سعی می کنند از نقاط دیگری حاشیه پردازی کنند و به جبهه گیری علیه حق بپردازند علی ای حال وظیفه خود دانستم به عنوان کوچکترین عضو فعال در این عرصه برای عزیزانی که به این سبک از عزاداری آشنایی ندارند ، توضیحاتی ارائه دهم.

در ابتدا می خواهم شما را با واژه یزله آشنا کنم که سبکی خاص از رقص عربی است که در بین کشورهای حاشیه فارس رایج است و گاهاً دیده می شود که کشورهای دیگر نیز در مراسمات خود از جمله عروسی و ختنه سوران و حنا بندان و سایر مجالس شادی از این رقص اصیل عربی که مبدع آن خود اعراب بوده اند بهره می برند.

این که دسته ای از آیات و روایات و احادیث دین صریحاُ رقصیدن را نهی کرده اند و بنا به فتوای اکثر مراجع و علما رقص اگر به گونه شهوت آمیز و تحریک کننده همراه با طرب و عناصر لهو و لهب باشد و فساد را ترویج دهد، حرام است ، که بحث از حیث اعتبار سند و تبیین مفاد و دلالت و خصوصیات ویژگی رقص ها متفاوت است و هریک بحث کارشناسی و فقهی مخصوص به خود را می طلبد که در جای خود باید طرح گردد، علی ای حال یزله سبک خاص رقص اعراب است که معمولاً افرادی در مجالس بزم دایره ای را تشکیل می دهند و به صورت تک تک به وسط دایره می آیند و همگام با ضرب آهنگ با حرکات موزون و ریتمیک دست و پا به پایکوبی می پردازند و پس از عرض اندام و ابراز خلاقیتشان در رقص باز به جای نخست باز می گردند که گاهاً به شکل دیگری نیز اجرا می شود به این صورت که افراد دایره ای را تشکیل می دهند و همگام با ضرب آهنگ به صورت دایره وار همگی جمع و به یکباره از یکدیگر متفرق می شوند (باز می شوند) ضمن اینکه پیوسته و با حفظ نظام دایره وار خود این حرکت را چندین مرتبه تکرار می کنند.

 

حالا تعریف هیا مظلوم به) هََ یا )از حروف ندا است برای بعید و اصل آن ایا است به معنی یا، ای . [از اقرب الموارد] (یا مظلوم) که بعد از مراسم سینه زنی سنتی بوشهر برگزار می گردد و مبدع آن خود مردمان بوشهر بوده اند و در سایر استانها نیز به تقلید از عزاداران بوشهری گاهاً با اعمال سلایق مردمان خود این سبک را اجرایی می کنند ولی شکل صحیح آن بدین گونه است که اصولاً تعداد ۷ الی ۹ نفر به اصطلاح سر(جلو) می ایستند و باقی افراد به طور معمولاً برابر ، تقسیم و پشت سر آخرین نفر در سمت راست و آخرین نفر در سمت چپ قرار گرفته و همانند قطار یک ردیف را تشکیل می دهند و دستها به صورت کشیده پشت کمر یکدیگر زنجیروار می نهند و مسافتی را طی می کنند طبق قاعده و به فراخور کثرت یا قلّت جمعیت عزاداران ، دو الی سه نفر مسول هدایت هیامظلومند به فردی که سر دسته هیامظلوم است و روبروی ۷ الی ۹ نفر افراد جلو قرار گرفته و افراد جلو را نظم می دهد و در مواقعی دستور مهیا شدن برای سینه زنی را صادر می کند ، بدین گونه که با کوبیدن کف دست برروی یکدیگر افراد جلوی هیامظلوم که در ازدحام جمعیت ممکن است فرمان صوتی سر دسته هیامظلوم را متوجه نشوند ، مطلع می سازد آنها نیز با دیدن این حرکت برمی گردند و روبه افرادی که در پشت آنها قرار دارند و افراد پشت سر نیز روبروی هم قرار می گیرند و با حفظ نظام اولیه به صورت هماهنگ همراه با هم این بار به صورت  خمیده دست چپ را در پهلوی فرد مجاور (شال- کمربند) و با دست راست بر سینه می کوبند و با هیامظلوم خوان (هیا مظلوم خوون به لهجه بوشهری) همنوا می شوند حال شاید این موضوع در ذهن عزیزان مستولی گردد که هیا مظلوم خوان کیست؟ در پاسخ باید بگویم هیا مظلوم خوان فردی است که اشعار مخصوص هیا مظلوم را از بَر می کند و به نحوی محزون می سراید و حضار را با مصیب های ائمه معصومین آشنا می کند و آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. هیا مظلوم خوان نه منحصراً مداح است و نه آنچنان به موسیقی آشنایی دارد بلکه دارای صدای قدرتمند و محزونی است که به این سبک از عزاداری بوشهر گرما می بخشد و به ذکر مصیبت با بیانی شیوا و رسا می پردازد و دسته هیا مظلوم بیت بعد را در جواب که معمولاً تکراری هم است با صدای بلند فریاد می دهند .

 

حضرت محمد (ص) با آیات شریفه «وَ اعتَصِموُا بِحَبل الله جَمیعاً وَ لا تَفَرَقوا» و «ان هذه اُمَتِکُم اُمَه واحِده وَ اَنا رَبَکُم فَاعبُدون»، جوامع اسلامی را به اعتصام حبل متین الهی و پرهیز از تفرقه و تشکیل امت واحده در سایه عبودیت الله دعوت کرد.
مسلمانان در پرتو عمل به این دعوت و حرکت در طریق وحدت، متحد شدند و بر دشمنان چیره گشتند و دیری نپایید که فتح و پیروزی را در آغوش کشیدند.

در ایتدا از هدف خود برای تشریح چنین موضوعی گفتم لیکن برای تکمیل آنها باید بگویم عده ای به صورت خواسته یا ناخواسته این عزاداری زیبا را که مصداق بارز آیات فوق  و نشانه اخوت و برادری مردم بوشهر است و مصیبت های ائمه اطهار را بانگ می دهد  و چشمان حضار را با دیدن عاشقان واقعی ائمه اشک آلود می سازد و آتش عشق معصومین را در جان آنان شعله ور می کند را مورد کم لطفی قرار می دهند و این سبک را به سبک اعراب جاهلی (یزله) نسبت می دهند.

میرزاى قمى ـ رحمه اللّه  ـ مى فرماید:

«اگر براى نمازهایى که مى خوانیم ، خدا ما را عقاب نکند ، خیلى باید شاکر باشیم»

نه بوی مهر می‌شنویم از تو ای عجب          نه روی آن که مهر دگر کس بپروریم

از دشمنان برند شکایت به دوستان             چون دوست دشمنست شکایت کجا بریم

(سعدی)

[information]منبع:سایت مسجد جامع_احسان کدخدایی[/information]

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز